+420 732 827 906
info@sylviesamsonova.cz

Mami, tati – jesle, prosím, NE

Mami, tati – jesle, prosím, NE

Jesle nejsou pro děti vhodné“ uvedl uznávaný psychiatr a profesor Jozef Hašto a předseda České psychiatrické společnosti Juraj Rektor na besedě Nadace Polis, kde se rozebírali mj. právě i následky odloučení malého dítěte od rodičů.

 

Přirozeností každého miminka je navázat se na osobu, která o ně pečuje. Nejčastěji tuto funkci plní maminka, což je model daný přírodou, avšak oproti jiným savcům trvá dětem odloučení od maminky výrazně déle, a to celé tři roky.

 

Každé malé dítě potřebuje mít v prvních třech letech pro svůj zdravý vývoj pocit jistoty, bezpečí a blízkosti. Jesle, i když jsou krásné, moderní, a jsou v nich ty nejhodnější „tety“, skvělé rozvíjející hračky, perfektní hygienické zázemí, nemohou nikdy toto zcela naplnit, neboť každá „teta“ má na starost až pět takto malých dětí, které všechny potřebují hojně a celodenně objímat, ujišťovat o tom, že jsou jejich pokroky viditelné, podporovat v nových dovednostech, objevování, podpořit svojí blízkostí, když se zrovna něco nepovede… A hlavně si potřebují vytvořit vztah a navázat se primárně na jednu osobu. A to prostě i ta nejlepší a nejhodnější teta u všech dětí celodenně není schopna zvládnout.

 

U dětí, které jsou v jeslích se vytváření vnitřní pocity osamělosti, stresu, nepochopení, a to vše si odnáší do svého dalšího života v sobě zavřené a po jejich další život je to bude ovlivňovat. Studie vyvrátili, že by se tyto nežádoucí pocity neukládaly u dětí, které při odchodu rodičů nebrečí. Během celého dne přijde nespočet událostí, na které dítě potřebuje láskyplnou reakci, a jak jsme si vysvětlili výše, jedna „teta“ prostě nemůže zvládnout všechny tyto situace u všech dětí, o které pečuje, svoji pozornost musí rozdělit.

 

Studie prokázaly, že právě děti, které byly jako malé umístěné v jeslích, mají až o 60% větší sklon v dospělosti trpět smutkem, depresemi osamělostí a mají potíže navázat a udržet si harmonický vztah. Pan Rektor se podílel na výzkumu „navázání harmonického vztahu u dospělých, kteří prošli jeslemi“, a výsledek byl, že pouze 30 % dotazovaných bylo schopno navázat a udržet si harmonický vztah, což je opravdu velmi málo.

 

Pan Juraj Rektor dále připomenul „Jesle ve velkém propagoval v 50 letech minulého století známý český pediatr Josef Švejcar. V dané době byly jesle součástí socialistické výchovy – dát dítě do jeslí a jít do práce. Později se pak pan profesor Švejcar omluvil, že to byla chyba, protože základ pro dítě je mateřská láska a péče.

 

Život přináší různé situace, i já pracuji, přestože moje dcerka je malá. Pro děti do dvou let je „maximálním“ časem bez maminky cca 10 hodin za týden. Pokud potřebujete z různých (finančních, existenčních) důvodů trávit v práci více času, zaplaťte svému dítěti opatrovatelku, dohodněte se s babičkami, tetami, sestrami.. Vaše dítě svěřte tomu, kdo o něj bude celodenně a s láskou pečovat tak, jak byste tam byli vy (máma či táta).

 

U dětí klesá tato potřeba někdy kolem třetího roku, proto právě toto období (na svém dítěti poznáte individuálně čas mezi třetím a čtvrtým rokem), kdy se začíná chodit do školky, kde paní učitelky pečují o více dětí a dítě tak nemá stoprocentní pozornost.

 

V návaznosti na výše uvedené určitě ani tedy nemohu doporučit „zvykací kroužky“, které některé školky či jesle zavádějí. Jde většinou o nějaký časový úsek dne (třeba jedno dopoledne v týdnu), kdy dítě začne „pravidelně“ navštěvovat jesle či školku a je zde bez maminky či jiné blízké osoby. Do tří let věku dítěte opravdu tyto aktivity vhodné pro vývoj Vašich dětí vhodné nejsou.

 

Děti určitě berme do kroužků, kolektivů, plavání, sportování, herních parků – všude tam, kde se potká s dalšími dětmi a začne si budovat vztahy se svými vrstevníky, ale vždy by to mělo proběhnout tak, že Vy či jiná dítěti blízká osoba je vždy dítěti na blízku, je jeho jistotou, průvodcem a rádcem, který má vždy připravené laskavé a milující objetí.

 

Mějte báječné dny.

 

S úctou

 

Vaše Sylvie

 

 

No Comments

Add your comment