+420 732 827 906
info@sylviesamsonova.cz

Matematika u dětí

Matematika u dětí

Aneb jak to je s odporem k matematice…

 

Kdo z vás matematiku miluje, tak ať dál ani nečte, byly by to pro něj „zbytečný“ věci ,-)

Pro všechny vás ostatní si ale myslím, že to poměrně plodné čtení bude, neboť se na to dnes podíváme trošku jinak – proč a kdy bychom u našich dětí (vnoučat, pravnoučat, neteří, synovců….) měli pěstovat lásku k matice ,-)

Víte, když jsem se hlásila na VŠ, tak jsem strašně zvažovala na kterou, protože nesnáším matiku J to píšu hlavně proto, abyste věděli, že jsem na tom se vztahem k matematice obdobně jako 80% obyvatelstva, tedy se jí „vyhýbám jak čert kříži“.

Avšak nějak jsem to špatně tehdy vyhodnotila (zkontrolovala) a oni nám tu matiku „narvali“ na právech taky, prý nás to protřídí podle toho, jestli máme logické myšlení a zda se na tu právničinu vůbec hodíme. Nezbylo mi nic jiného, než si najít doučování a prostě se tu matiku nadrtit a víte co, bylo to hrozný, ale měla jsem štěstí na úchvatnou kamarádku, která matiku má ráda a ta mě ji naučila a víte co, já ji mám teď docela ráda taky.

A abychom v našich dětech mohli vypěstovat aspoň trochu lásky k matice, protože přeci jen je bude provázet celý život, ať chceme či ne, tak jsem připravila tento článek s „návodem“ jak na to u dětí a kdy s čím začít a proč. No a kdoví, třeba tím nakonec naladím trochu i vás .-)

 

To, co teď budu psát o matematice samozřejmě funguje na vše, co se děti učí, ale právě matematika je obor, který u nás lidí rozvíjí nejvíce logickou a strategickou část myšlení, a proto vzniká tento článek, protože logiku a strategičnost potřebujeme každý den v našem životě.

Všechno je to o velmi důležité fázi vývoje. Do věku tři a půl roku okolní svět vnímají malé děti především dominantní pravou mozkovou hemisférou. Což znamená, že děti mají schopnost naučit se fakta a dovednosti BEZ NÁMAHY a s minimálním opakováním, když si ukládají získávané informace přímo v dlouhodobé paměti. Takto mají malé děti vyvinuté úžasné schopnosti jako například okamžité pochopení počtu teček na berušce bez jejich počítání.

Jinými slovy, děti jsou schopné, jak to i názorně předvádějí, osvojit si dovednost okamžitého rozlišení rozdílu například mezi 22 a 23. Děti schopné udržet si tuto dovednost dokážou provádět zdánlivě komplexní matematické úkony bez kalkulačky, a to pak i v době, kdy jejich levá mozková hemisféra převezme dominanci.

Někteří dětští psychologové uvádějí, že již od 4 měsíce věku můžete svým dětem ukazovat číslice a říkat nahlas, co to za číslici je. Tohle je určitě velmi efektivní metoda, neboť zapojíte zrak a sluch, ale upřímně, já si myslím, že 4 měsíční miminko potřebuje hlavně lásku a ukazovat svět (podívej, tady je beruška, krásně vykvetl šeřík, brácha dělá hop….), přece je toho na světě tolik, co mu lze ukázat. U svých dětí jsem tedy začala s rozvojem tohoto vnímání kolem roku a půl.

Můžete využít:

  • Ukazovat dítěti číslice, které jsou všude kolem nás (podívej, jede tramvaj a na ní je 3)
  • Aktivnější maminky si mohou připravit číslice (ideálně vytisknout černé číslice na bílý papír, neboť v této formě je to velký „kontrast“ a ten zvyšuje míru vnímání, resp. neodvádí pozornost), dětem tyto číslice můžete ukazovat a říkat jim, co tam je za číslo. Přiznám se, že já jsem toto neaplikovala, ale je to možnost .-) Každopádně zrakové vnímání je velmi silné, takže určitě čísla ukazujte.
  • roce a půl je již dítě „plně“ zralé na to, abyste s ním začali počítat, ideální způsob je hra, například: ještě se pětkrát zhoupneme a půjdeme domů a počítáte s dítětem nahlas každé zhoupnutí 1 – 5, uděláte např. 3 skoky, přečtete si 1 pohádku… Ideální je, když dětem nahlas počítáme a u toho s nimi počítáme i na prstech.
  • V období kolem druhého roku by dítě mělo již v pohodě rozpoznat kde je méně a kde více. Ideální jsou hry typu, že na obrázku je např. 7 rybiček a na druhém 10 bonbonů (bonbony vypadají menší než rybičky, přesto by to děti nemělo zmást a měly by ukázat správně na ně, že je jich více). Velmi často tuto hru doma hrajeme u vaření, když pečete, tak potřebujete různé suroviny, navažte si je do různých misek a nechte dítě, ať seřadí misky od toho, kde je nejvíce po misku, kde je toho nejméně (jen bacha na ochutnávání ,-) ). Dítěti říkejte ten počet, který tam je, pro vaše dítě je mnohem snadnější pochopit ten „počet“ než pro nás dospělé, dítě v tomto věku má schopnosti, které my dospělý už zapomněli. Toto je jedna z nejlepších her, kterou můžete zařadit do „výuky“.  Děti opravdu „pochopí“ velmi snadno, že vidí 6 rybiček a na druhém obrázku 8 rybiček.
  • Děti ve věku 2,5 let už zvládají i jednodušší puzzle, proto neváhejte a využijte tuto hru pro procvičení poznávání čísel (číslici střihnete na 2-3 dílky, podle velikosti papíru, a pak necháte děti, aby našly, jak dílky k sobě pasují). Nejprve začínejte s 1-2 číslicemi, postupně přidávejte. Kdy je čas přidat další číslici poznáte snadno, vaše dítě bude ve skládání již předložených číslic velmi rychlé, bude si „pamatovat“ jak to číslo vypadá a složí ho bez potíží. Vůbec se nebojte na papír napsat i víceciferná čísla hned na začátku, my začínaly s číslicí 333 protože jsme ji někde náhodně viděli a naší Emmi se velmi líbila.
  • A teď to přijde ,-) naše děti mají tu SUPERSCHOPNOST, že pokud začneme nejpozději ve 2,5 letech, tak jim usnadníme velmi život, a to je „Urči množství jedním rychlým pohledem“. Ač se vám to může zdát jakkoliv nemožné, tak to opravdu funguje. Pamatujete, jak jsem psala výše, že děti používají do cca 3,5 let pouze pravou hemisféru? V dospělém věku zvládá většina určit takto pohledem 4-12 počet bez potíží a přesně, ale více už jen málokdo, pak tedy buď tipujeme nebo počítáme. Právě v tomto věku se tedy „nebojme“ ukazovat našim dětem obrázek s např. 48 kuličkami a řekněme jim, že je jich tam 48. Děti na rozdíl od nás dospělých „vidí“ že jich je tam 48, ale neumí to pojmenovat, proto tedy my dospělý je musíme naučit ty číslovky, je to stejné, jako když naše děti učíme, co je chleba, taky by jej neuměli pojmenovat, když bychom je to nenaučili.
  • Ve věku od 2, 5 let se učíme sčítat a odčítat. No vážně ,-) dejte si na talíř 5 lusků hrášků, když jeden dítě sní, kolik mu jich zbude? Nebo například potřebuji na buchtu 3 vajíčka, ale mám tu zatím jen jedno, a dítě by mělo aktivně samo donést další 2 vejce, a tedy budete mít správný počet. Se sčítáním a odčítáním začínáme až po té, kdy naše dítě již vnímá, co jsou číslice 1-20 (viz. předchozí body). Překvapím vás, vaše děti v tomto věku dokáží bez potíží spočítat třeba i 3-4 stupňové rovnice. Nepodceňujme je proto.
  • Schopnost vnímat velké množství či ho pojmenovat, neznamená, že vaše dítě bude automaticky umět matematiku, ale pokud dítě naučíte principům rovnic ještě předtím, než ztratí tuto přirozenou schopnost, bude vždy rozumět podstatě rovnic i po tom, jak se tato schopnost vytratí. Jeho mozek bude už vytrénovaný na práci s desítkami či stovkami položek stejně, jako když my počítáme příklady s nižšími hodnotami např. 7 – 5 = 2.

 

Velmi často se ptáte, zda dítě před nástupem do školy učit číst, psát, počítat. Každé dítě je jedinečné, pokud vaše dítě “prahne” po informacích, tak by podle mého názoru bylo vhodné jej podpořit a ne v něm touho po vědění tlumit.

 

Máte starší dítě?

Nevadí ,-) i pro vás je tu řešení. Existují různé programy na PC, kde lze procvičit „zábavně“ i matematiku. Na PC píšu schválně, neboť děti současně s příchodem do ZŠ v podstatě ztrácejí schopnost „myslet“ jen pravou hemisférou a v tomto věku již mají obě propojené. Vnímají tedy učení jako povinnost nikoliv jako zábavu.Tečky na kartičkách by děti tohoto věku už opravdu nezaujaly ,-) Proto doporučuji k učení matematiky využít PC hry, který na netu najdete spoustu. Existují i různé procvičovací sešity, ale bude těžké k nim děti „nadchnout“, už jen ten fakt, že budou moci být 20 min na PC je nadchne a vy tak máte spoustu práce s motivací k učení „vyřešenou“.

Pokud byste přeci jen se chtěli PC vyhnout, tak lze na netu dohledat i hry například s legem anebo se přihlaste na některý z mých kurzů „na živo“ či online kurzů. Kurzy o učení budou vypsány na konci března zde na webu, ale i na FB či IG ,-)

 

Tak se nebojte a hurá na to, třeba se i vy trochu do matematiky “zamilujete” 🙂

 

Pokud máte nějaké dotazy, budu za ně velmi ráda.

 

Mějte pohodové dny.

 

Vaše Sylvie

 

 

 

 

 

 

No Comments

Add your comment